Sociální sítě v praxi: Tumblr

sdílet:

Výhody blogu a sociálních sítí zná již mnoho firem a běžně je používá nejenom v rámci obchodu a propagace, ale zahrnuje je do svých businness plánů společně s implementací všech dostupných moderních technologií. Patří se zejména inteligentní robotika, 3D technologie a 3D tisk, velká data a jejich analýza, mobilita, cloud nebo průmyslový internet věcí. V textu se blíže zaměříme na úspěšné firmy, které se pohybují na předních místech v inovacích, a v oblasti sociálních sítí používají platformu Tumblr. 

Mezi největší hvězdy patří samozřejmě IBM, Shapeways, Ace Hotel či Coca Cola. Některé značky jsou obecně známé, jiné méně, ale spojuje je jediné: pravidelně se objevují v seznamech nejlépe marketingově zpracovaných blogů na Tumblru. Jak dospěly k takovému úspěchu? Jaké triky používají a jakými pravidly se řídí? Začněme u cestovního ruchu…

Prostor pro českého hoteliéra

Českou republiku ročně navštíví přes 9 milionů zahraničních turistů, z nichž 75 % cestuje po vlastní ose (údaje z ročenky ministerstva pro místní rozvoj pro rok 2013). Kde se tito lidé ubytují? Jaké bary, atrakce či muzea navštíví? Budou-li sledovat váš blog na Tumblru, je velká šance, že zavítají právě k vám.

Cestování je oblíbeným tématem uživatelů Tumblru a blogy shromažďující fotografie zajímavých destinací mají nezanedbatelný počet sledujících. Máte-li v Praze hotel, můžete pravidelně přidávat fotografie pražských – potažmo českých – atrakcí a památek, tipy a rady pro turisty a samozřejmě občas přihodit lákavou fotografii hotelu, pokoje, recepce… Ideálně například se slevovým kódem pro případné zákazníky. Výhodou je, že čeští podnikatelé Tumblr zatím neobjevili – ve výsledcích vyhledávání na dotaz „prague hotel“ naleznete jen dva blogy, jež stojí za zmínku. Správci blog.absolutumhotel.cz však dělají zásadní chyby – příliš dlouhé články, slabá frekvence příspěvků, málo grafiky. Blog yourpraguehotels.tumblr.com má kratší příspěvky, ale nahrazuje to nepřehledným rozvržením.

Absence kvalitních blogů českých hoteliérů je pro vás konkurenční výhodou, pro inspiraci si však musíte zajet do zahraničí. Konkrétně do jednoho z hotelů sítě Ace Hotel, nebo alespoň na jejich blog blog.acehotel.com. Stránka má ucelenou grafiku, obsah i vzhled je v souladu se stylem a image podniku a atraktivní pro cílovou skupinu. Důraz je kladen spíše na kvalitu než na kvantitu, objevuje se zde průměrně jeden nový příspěvek denně. Na této frekvenci je dobré to, že blog své sledující nepřetěžuje a není tak náročný na správu, ale přesto o sobě dává pravidelně vědět. Někdy se příspěvky nevážou jen k hotelu, jindy jej zmiňují, občas se objeví odkaz na rezervaci pokoje. Nikdy však reklama nepůsobí jako „pěst na oko,“ ale zapadá do celkového konceptu a vhodně jej doplňuje.

Ace Hotel na svém blogu zveřejňuje odkaz na e-shop a rezervaci pokoje

Mnoho příspěvků se váže ke konkrétním místům, v nichž má řetězec své hotely. Jsou samozřejmě patřičně „otagovány,“ čehož využívá i menu, jež je rozděleno podle jednotlivých lokací. Dále jsou zde rozhovory se zajímavými osobnostmi, například umělci – ti zde mohli třeba strávit noc v rámci programu Artist in Residence, což znovu, je-li to dobře prodáno, zvyšuje atraktivitu a prestiž podniku, stejně jako povědomí o něm.

Na blogu nechybí odkazy na další sociální sítě, konkrétně Facebook, Twitter a Instagram. Čtenář si také může objednat zasílání pravidelného newsletteru. A samozřejmě v menu naleznete dostatečně výrazné odkazy na rezervaci hotelového pokoje, aktuální výhodné nabídky a e-shop.

Jsou lidé zvědaví na vaše produkty?

Coca Cola na svém blogu předvádí ukázkový branding. Nepotřebuje se zaobírat přímým prodejem a soustředí se na podporu značky. Díky velkému rozpočtu si může dovolit vysoce kvalitní grafický obsah ušitý na míru společnosti. Na adrese coca-cola.tumblr.com se můžete inspirovat rozmanitými příspěvky, které spojuje jediné – Coca Cola, ať už v podobě loga, plechovky či třeba víčka. Na Tumblru obecně platí, že reklama lidem nevadí – je-li ovšem navázána na originální, pěkný a vtipný příspěvek.

Blog Coca Coly se vyznačuje výrazným designem. Každý příspěvek obsahuje značku, logo či produkt

Kvalitní práci odvádějí prodejci komiksů na blogu dynamitecomics.tumblr.com. Plně si přizpůsobili vzhled blogu, který obsahuje možnost komentovat prostřednictvím Facebooku každý příspěvek, v levém sloupci zobrazuje aktuální „tweety“ a je propojený také s Instagramem. Obchod zde zveřejňuje soutěže – všimněte si práce s tagy na adrese tinyurl.com/dynamite-soutez. Po vzoru jiných blogů a stránek se zde nachází možnost odebírat obsah pomocí RSS.

V přehledu zlatého fondu „tumbloggingu“ nemůže chybět společnost IBM. Tato firma zde má celkem tři blogy. Primární – smarterplanet.tumblr.com – slouží ke sdílení inovativní filozofie společnosti a doplňuje hlavní blog asmarterplanet.com. Všimněte si zde častého používání gifů – prezentace díky nim vypadá živě a zajímavě. Starší příspěvky mohou návštěvníci procházet v krásně zpracovaném archivu – žádný suchý text, ale grafické náhledy, textové informace a tagy se zobrazí, až když najedete myší na obrázek, jenž vás zaujme. Další možností, jak procházet příspěvky, je funkce Random, která uživateli zobrazí náhodný příspěvek. Implementace je jednoduchá – stačí do blogu umístit odkaz ve tvaru adresablogu.tumblr.com/random. Návštěvníkům blogu lze umožnit zasílání vlastních příspěvků, které pak můžete (ale nemusíte) schválit a zveřejnit. Stačí v nastavení blogu povolit zasílání submissions a na stránku umístit odkaz ve tvaru adresablogu.tumblr.com/submit. Smarter Planet také návštěvníkům umožňuje pokládat otázky a obsahuje obligátní odkazy na ostatní sociální sítě. Firmě můžete prostřednictvím blogu zaslat i e-mail. Sekundární blogy ibmsocialbiz.tumblr.com a smartercities.tumblr.com nabízejí doplňkový úžeji zaměřený obsah a podobný design i funkcionality.

Archiv blogu smarterplanet.tumblr.com se neobtěžuje textem a všechny příspěvky reprezentuje formou grafických náhledů

Zveřejněte své portfolio

Tumblr je jako stvořený pro grafiky, tatéry, publicisty na volné noze a další lidi nebo firmy, které se chtějí pochlubit svým portfoliem. Zajímavým příkladem je blog 3D tiskárny Shapeways, shapeways.tumblr.com. Prezentují zde své produkty s krátkým popisem, odkazy na oficiální stránky a hlavní blog, nechybí propojení s ostatními sociálními sítěmi. Zajímavý je zejména pravý sloupec na stránce, který obsahuje seznam nejnovějších „tweetů“ ze sítě Twitter. Dánské tetovací studio House of Ink umožňuje svým zákazníkům nahrát fotografie tetování, která si u nich nechali udělat, na blog houseofinkesbjerg.tumblr.com.

Propagace blogu

Svůj blog můžete propagovat různými způsoby. Základem je propojení s profily společnosti na ostatních sociálních sítích, umístění odkazu na oficiální stránky firmy, na obaly produktů, další reklamní materiály a podobně. Další možností je placená inzerce přímo na Tumblru, tu probereme v následujícím odstavci. Nakonec se zaměříme na bezplatnou propagaci pomocí rozšiřování sociální sítě.

Placená inzerce na Tumblru

Tumblr nabízí, stejně jako ostatní podobné platformy, placenou inzerci. Na výběr jsou tři základní typy. Prvním z nich jsou sponzorované příspěvky, které lze spojit i s inzercí na Yahoo.com. Druhou možností je umístění blogu do sekce Trending, kde se zobrazí mezi nejpopulárnějšími blogy na Tumblru. Posledním typem je tzv. Radar, exkluzivní místo na pravé straně dashboardu, přímo pod doporučenými blogy. Placenou reklamu též nabízejí někteří populární bloggeři.

Vyplatí se platit za inzerci? Nepůsobíte-li majoritně na zahraničním trhu, bude lepší investovat například do facebookové reklamy. Chcete-li dostat značku do povědomí zákazníků ve Spojených státech, můžete inzerci zvážit. Sledující však můžete získat i bezplatně, jak se dozvíte v následujícím odstavci.

Sledujte a budete sledováni

Zajímavou cestou, jak na sebe upoutat pozornost, je interakce s ostatními bloggery. Na Tumblru poměrně dobře funguje reciprocita. Pokud chcete propagovat oděvní značku, není nic snazšího než vyhledat si blogy, které se zaobírají módou, sledovat je, reblogovat jejich příspěvky, odpovídat na otázky… Dostanete se tím do jejich zorného pole a v případě, že je zaujmete, mohou začít oni sledovat vás a sdílet vaše příspěvky – samozřejmě zdarma, i když je zde možnost domluvit se i na nějaké formě placené inzerce.

Příspěvky – Alfa a Omega blogu

Na Tumblru více než jinde platí, že kvalitní obsah se propaguje sám. Proto je důležité vědět, jaké příspěvky mají největší šanci zaujmout publikum. Když zakládáte účet, zvolte si vhodnou strategii: promyslete, na jakou cílovou skupinu chcete působit a zohledněte časové a finanční možnosti tvorby. Při tvorbě příspěvků se řiďte následujícími pravidly:

  • Stručnost: Méně je více. Lidem se na zdi zobrazují stovky příspěvků denně. Při jejich procházení nemají čas pročítat celé dlouhé články. Chcete-li se podělit o něco obsáhlejšího, umístěte odkaz na celý článek, který může být umístěn na oficiálních stránkách nebo na sekundárním blogu.
  • Grafický obsah: Suchý kus textu nikoho nezaujme. Drtivá většina příspěvků obsahuje alespoň obrázek. Na Tumblru jsou hodně populární gify (pohyblivé obrázky).
  • Tagy: Tagy pomáhají kategorizaci příspěvků a váš blog díky nim bude snazší nalézt. Jejich použití jsme se věnovali v minulém čísle časopisu.
  • Sdílení: Sdílení obsahu od jiných uživatelů vás „ukotví“ v komunitě, upozorní na vás další bloggery a v neposlední řadě zajistí obsah zdarma a bez námahy, když vám dojdou nápady na vlastní příspěvky. Sdílejte v souladu se strategií a zaměřením firmy, příspěvky by měly alespoň vzdáleně souviset se značkou. Pozor si dejte na kontroverzní či jinak nevhodný obsah.
  • Odkazy na ostatní sociální sítě: Odkazy na další sociální sítě lze zakomponovat přímo do motivu blogu. Nemusíte je tak dávat do každého příspěvku zvlášť. Nedoporučuje se vkládat na různé sociální sítě totožné příspěvky; mohou být podobné, ale vždy je alespoň jemně upravte, ať mají lidé důvod sledovat vás na více platformách.
  • Frekvence: Blog s jedním příspěvkem za rok vaši sledovanost příliš nezvedne. Zahltit zeď svých sledujících dvaceti příspěvky během pěti minut také není to pravé ořechové. Zveřejňujte alespoň jeden příspěvek denně, pokud jste jich vytvořili víc, využijte funkce plánování (schedule) nebo fronty (queue).

Tumblr a mobilní zařízení

Optimalizovaná internetová prezentace je známkou profesionality. Dáte tím najevo, že vám záleží skutečně na všech potenciálních zákaznících a zalepíte díry, kterými vám mohou unikat. V základním nastavení (které lze změnit možností: Customize -> Advanced Options -> Use default mobile theme) Tumblr návštěvníkům přistupujícím z mobilního zařízení automaticky přepne vzhled blogu na výchozí mobilní schéma. Pokud používáte jednoduchý vzhled bez dodatečných modulů a přizpůsobení, pravděpodobně se s ním spokojíte. Jste-li technicky zdatnější a používáte na blogu různé vychytávky, které chcete zachovat, je potřeba výchozí mobilní motiv vypnout a optimalizovat blog pro mobilní zařízení ručně. Postupovat můžete například pomocí návodu na stránkách tinyurl.com/tumblr-mobile.

Závěrem

Je patrné, že Tumblr je užitečným marketingovým nástrojem a může být vhodně implementován v rámci modernizace firmy. Pro některé druhy podnikání se jedná o ideální platformu, jiným se mohou více vyplatit ostatní sociální sítě či blogovací systémy. Rady, tipy a pravidla v tomto článku se však většinou dají aplikovat obecně. Nezanedbatelným benefitem je také to, že se jedná o zábavnou práci, která bude zaměstnance naplňovat.

Ps: Slovníček

V článku i na Tumblru se setkáte se slangovými a anglickými výrazy, kterým možná úplně neporozumíte. Tento slovníček by vám měl pomoci:

  • Tumblog, Tumblelog = blog na síti Tumblr
  • Dashboard = zeď, na níž se uživatelům zobrazuje proud příspěvků z blogů, které odebírají
  • Submissions = příspěvky, které na váš blog posílají ostatní bloggeři
  • Ask feature = funkce na blogu, pomocí níž vám mohou ostatní pokládat otázky
  • Theme = vzhled či motiv blogu, lze přizpůsobit (customize)
  • Trending = sekce, v níž Tumblr zobrazuje aktuálně populární blogy
  • Queue = fronta – funkce, která vám umožní nastavit pravidelné zveřejňování příspěvků, jež do fronty nahrajete
  • Schedule, scheduling = plánování – funkce, která vám umožní naplánovat zveřejnění konkrétního příspěvku na konkrétní čas
  • Reply = odpověď jiného uživatele na váš příspěvek; v nastavení lze určit, komu odpovědi povolíte
  • NSFW = Not Safe For Work – označuje obsah, který je pouze pro dospělé
  • RSS = technologie, jež umožňuje uživatelům internetu pravidelně odebírat obsah z webu, který poskytuje RSS zdroj (RSS feed)
Autoři: 

Autor studuje informatiku na Provozně ekonomické fakultě ČZU v Praze. Pracuje v oblasti informačních technologií a jako překladatel a publicista 

Obrázek uživatele ruzicka

ruzicka