Webové technologie a design se stále vyvíjí. Čas pro ně běží rychle a internetové stránky spuštěné před dvěma či třemi lety už dnes často nesplňují náročné požadavky návštěvníků. Přinášíme 5 tuzemských webových trendů podle Webnode pro rok 2018.
Loňský rok byl rokem nových webů. Podle statistik společnosti Webnode došlo k razantnímu růstu nově založených internetových stránek. „Firmy, podnikatelé, ale i živnostníci chtějí být na internetu vidět, a proto si zakládají vlastní webové prezentace. Čím dál tím častěji volí jednoduchost a soustředí se na to, aby měli web ve svých rukách a mohli tak okamžitě a pružně reagovat na vývoj v jejich byznyse. Mnohem více tak využívají systémy, kde si mohou web naklikat za 5 minut a stejně rychle vystavit vlastní obsah či ten stávající upravit,“ řekl Slawomír Jakub Budziak, Head of Team Leaders ve Webnode.
Ostatně tento trend dokazují i statistiky. Jen za loňský rok bylo na platformě Webnode založeno přes 4 miliony nových webů, což znamená 17% meziroční nárůst. Zajímavostí je, že dnem s největším počtem nových webů byl první čtvrtek v květnu. V drtivé většině případů si Češi při registraci z dostupných domén volili národní, tedy .cz.
TOP 3 dny, kdy bylo vytvořeno nejvíce webů
1. |
4. 5. 2017 |
2. |
2. 6. 2017 |
3. |
2. 8. 2017 |
.cz |
84,2 % |
.com |
8,2 % |
.eu |
5,5 % |
.net |
1,2 % |
.sk |
0,9 % |
V loňském roce zesílil trend přístupu na web z přenosných zařízení, jakou jsou smartphony a tablety. Naopak dlouhodobě mírně klesají přístupy z klasických počítačů. Může za to vyšší penetrace nových typů zařízení a také to, že lidé jsou čím dál tím více on-line kdykoliv a kdekoliv. V řeči konkrétních čísel to znamená, že na webové stránky Webnode přistupuje 54 % populace z počítačů, 41 % ze smartphonů a 5 % z tabletů. V případě surfování na mobilech genderově mírně převažují muži nad ženami a nejsilnější skupinu tvoří lidé do 40 let.
Top 5 českých trendů podle Webnode pro rok 2018
1. Hravost – pryč jsou doby, kdy weby byly nudné, nepřehledné, složité a příliš strukturované. Dnes je důležité mít web hravý. Nejenže lépe vypadá, ale působí přirozeně, a navíc umí vybídnout návštěvníky k akci. Toho lze dosáhnout různými interaktivními prvky (např. rolovací nabídky, zvětšení náhledu apod.), stále roste obliba animací či videí v pozadí webu.
2. Příběhy – jak v případě e-shopů, tak webových prezentací je v tuzemsku vidět zajímavý trend vyprávění příběhů. Začínající firmy často doplňují svůj web o „příběh“, který je k podnikání přivedl. Zajímavou formou tak lidem přibližují nejen to, co dělají, ale i proč. Samozřejmostí se pak stává prezentace podpořená kvalitními fotografiemi.
3. Krátce a jasně – lidé čím dál tím méně chtějí číst. Obsah konzumují ve formě stručných příspěvků, sledují krátká videa a dávají krátké komentáře. Tento trend se promítl i do obsahu webových stránek. Krátká stručná sdělení převažují nad dlouhými odstavci textu, které z webů mizí.
4. Optimalizace jinak – lidé se vrací k zapamatovatelným názvům webů, protože pro optimalizaci vyhledávače už není samotný název domény tak důležitý (SEO se posunulo dál). Návštěvníci vítají název, který je zaujme, a výstižné kratší jméno má navíc větší šanci stát se značkou.
5. Snadnost – vzrostl tlak na jednoduchost a rychlost v samotné tvorbě webu. Lidé jsou oprávněně stále náročnější, chtějí mít svůj web online rychleji a nepřejí se zabývat technickým pozadím. Proto stále častěji sahají po šablonách, které mohou měnit podle potřeby. Jaké šablony jsou pro uživatele trendy, ukazuje následující statistika:
Top Webnode šablony:
- Šablona Band (Kapela) – www.webnode.cz/detail-sablony/x0e5bt
- Šablona Národní park (National park) – www.webnode.cz/detail-sablony/c6lm2s
- Šablona Společnost (Business) – www.webnode.cz/detail-sablony/661a13
- Šablona Grafická designerka (Design) – www.webnode.cz/detail-sablony/a567a6
Foto: Webnode